1
دانشپژوه کارشناسی ارشد کلام اسلامی از کشور پاکستان، مجتمع آموزش عالی بنتالهدی
2
استادیار گروه کلام اسلامی، مجتمع آموزش عالی بنتالهدی، عضو هیئت علمی جامعهالمصطفی العالمیه
چکیده
از شاخههای اصلی معرفت شناسی دینی، معرفت خدا است و کسب آن برای انسان بسیار حائز اهمیت است و تاثیر شگرفی در زندگی انسان دارد. درباره شناخت خدا، چهار دیدگاه وجود دارد: شناخت فطری، حضوری، حصولی بدیهی و نظری. این نوشتار سعی دارد نظرات علامه سید دلدار علی نقوی غفران مآب، یکی از اندیشمندان مهم شیعه، را در این زمینه معرفی کند. در این مقاله با استفاده از کتاب عماد الاسلامفی علم الکلام، مهمترین کتاب کلامی ایشان، با روش توصیفی ـ تحلیلی به این موضوع پرداخته شده است . سید دلدارعلی نقوی، معنای معرفت خدا را ادراک مسبوق به عدم میداند. این شناخت به کنه ذات خدا ممکن نیست؛ بلکه انسان فقط در حد صفات و اسما میتواند به خدا شناخت پیدا کند. وی این معرفت را نظری میداند و اثبات میکند که این معرفت عقلا بر همه افراد عاقل و بالغ و ممیز واجب است؛ حتی کسانی که صوت نبی به آنها نرسیده است.
بتول هادی, انسیه و شریف فخر, فاطمه . (1402). بررسی معرفت خدا از نظر سید دلدار علی نقوی با محوریت کتاب عماد الاسلام فی علم الکلام. کلام حکمت, 6(11), 9-30.
MLA
بتول هادی, انسیه , و شریف فخر, فاطمه . "بررسی معرفت خدا از نظر سید دلدار علی نقوی با محوریت کتاب عماد الاسلام فی علم الکلام", کلام حکمت, 6, 11, 1402, 9-30.
HARVARD
بتول هادی, انسیه, شریف فخر, فاطمه. (1402). 'بررسی معرفت خدا از نظر سید دلدار علی نقوی با محوریت کتاب عماد الاسلام فی علم الکلام', کلام حکمت, 6(11), pp. 9-30.
CHICAGO
انسیه بتول هادی و فاطمه شریف فخر, "بررسی معرفت خدا از نظر سید دلدار علی نقوی با محوریت کتاب عماد الاسلام فی علم الکلام," کلام حکمت, 6 11 (1402): 9-30,
VANCOUVER
بتول هادی, انسیه, شریف فخر, فاطمه. بررسی معرفت خدا از نظر سید دلدار علی نقوی با محوریت کتاب عماد الاسلام فی علم الکلام. کلام حکمت, 1402; 6(11): 9-30.